lördag 25 januari 2020

Första veckan på gymmet


Fredag
Första tillfället.
Bestämde mig för att åka direkt efter jobbet, 
och valde att berätta för ett antal kollegor, för att inte riskera att backa ur.
Var ganska nervös, men fast besluten att göra det.

Fick rådet att börja med powerwalk på löpbandet.
20 minuter och hastighet 5,5 var målet enligt tjejen i kassan,
så jag jobbade på att nå upp till 5,5 med stegvis ökning.
Kom upp, men fick snabbt börja trappa ner igen, då det var lite väl hög hastighet.
Kände av benhinnorna och efter 14 minuter klarade jag inte mer.
Lätt stretching av vaderna innan jag åkte hem.
Rätt darrig. Oklart om det var överträning eller lättnad att jag gjort första passet.

Söndag
Halvspontant.
Valde bort promenad i solen för att istället komma till gymmet en andra gång.
Lätt förundrad över mig själv.

Hade fått tips om att crosstrainer ska vara skonsamt för benhinnorna,
så jag gav mig på det.
Tänkte mig nog ca 20 min, men efter 4 minuter på nivå 1
var lårmusklerna stenhårda och jag klarade inte mer.
Tog en paus och tittade lite närmare på andra maskiner.
Tillbaka till crosstrainern och klarade ytterligare 2 minuter,
och efter en kortare paus 1 minut till.
Vågade inte stretcha lårmusklerna bland folk, eftersom jag är så stel,
utan gjorde det när jag kom hem.

Tisdag
Hade en halvbokad tid med PT för introduktion,
(Vi hade haft kontakt , men han hade inte bekräftat tiden. 
För säkerhets skull ville jag kolla så att han inte väntade på mig.)

Fick hjälp med roddmaskinen, körde 5 minuter,
sedan 5 minuter crosstrainer.
Kände fortfarande av träningsvärk från söndagen,
men fick ett nytt flow den här gången, så det gjorde inte lika ont.
Stretchade med yoga.
Stretchade lårmuskeln kontinuerligt hemma under kvällen.

Torsdag
Bokad tid med PT för introduktion.
Nervös och osäker.

Gick igenom två maskiner för ryggen, två för ben, två för axlar,
två övningar för armarna och två maskiner för magen.
Fick tips och trix, upplägg att börja med, och hur jag kan gå vidare.
Antecknade när jag kom hem, och insåg att jag glömt nästan hälften...
Avslutade med cirka 5 minuter rodd.
Skärmen startade aldrig, så jag har ingen exakt tid.
Stretchade med yoga.

Sammanfattning
Fyra pass på en vecka!
Lite men ofta.

Inga kommentarer: